মূল্যবোধ শিক্ষা
ড° দুলুমণি
গোস্বামী
আৰ্হি প্ৰশ্নঃ
(ক) অতি চমু প্ৰশ্নঃ(প্ৰতিটো প্ৰশ্নৰ
মূল্যাংক -১)
উত্তৰঃ ভাৰতবৰ্ষৰ প্ৰাচীন শিক্ষা
ব্যৱস্থাৰ মূল আধাৰ মূল্যবোধ শিক্ষা আছিল৷
২। প্ৰথম অৱস্থাত 'মূল্য' শব্দটো
কি উদ্দেশ্যত ব্যৱহাৰ কৰা হৈছিল?
উত্তৰঃ প্ৰথম অৱস্থাত 'মূল্য'
শব্দটো অৰ্থনৈতিক উদ্দেশ্যত ব্যৱহাৰ কৰা হৈছিল৷
৩। নৈতিক শব্দটোৰ ইংৰাজী প্ৰতিশব্দ
"ম’ৰেল"(moral) শব্দটোৰ
উৎপত্তি কোন ভাষাৰ পৰা হৈছে?
উত্তৰঃ নৈতিক শব্দটোৰ ইংৰাজী
প্ৰতিশব্দ "ম’ৰেল"(moral) শব্দটোৰ উৎপত্তি লেটিন ভাষাৰ ম’ৰীজ’
শব্দৰপৰা হৈছে৷
৪। মহৰ্ষি টলষ্টয়ৰ মতে মূল্যবোধ কি?
উত্তৰঃ মহৰ্ষি টলষ্টয়ৰ মতে মূল্যবোধ
সৌন্দৰ্যবোধ বস্তুনিষ্ঠ নহয়, ই ব্যক্তিনিষ্ঠহে৷ অৰ্থাৎ সৌন্দৰ্যবোধ
নিৰ্ভৰ কৰে ব্যক্তিৰ নিজস্ব গ্ৰহণযোগ্য ক্ষমতাৰ ওপৰত৷
৫। ৰাষ্ট্ৰীয় শিক্ষা আৰু গৱেষণা শিক্ষণ পৰিষদে
কিমানটা মূল্যবোধ চিনাক্ত কৰিছে?
উত্তৰঃ ৰাষ্ট্ৰীয় শিক্ষা আৰু গৱেষণা
শিক্ষণ পৰিষদে ৮৪টা মূল্যবোধ চিনাক্ত কৰিছে৷
(খ) চমু প্ৰশ্নঃ (প্ৰতিটো প্ৰশ্নৰ মূল্যাংক -২ অথবা
৩)
উত্তৰঃ আদৰ্শবাদী দাৰ্শনিকৰ মতে
মূল্যবোধ তিনিটা৷ সেইকেইটা হ’ল - সত্যম, শিৱম আৰু সুন্দৰম্৷
২। ভাৰতীয় দৰ্শনে মূল্যবোধক কেইটা শ্ৰেণীত ভাগ
কৰিছে আৰু কি কি?
উত্তৰঃ ভাৰতীয় দৰ্শনে মূল্যবোধক
চাৰিটা শ্ৰেণীত ভাগ কৰিছে আৰু সেইকেইটা হ’ল - ধৰ্ম, অৰ্থ, কাম
আৰু মোক্ষ৷
৩। প্ৰকৃততে মূল্যবোধক কি দৃষ্টিকোণৰ পৰা বিচাৰ
কৰা হয়?
উত্তৰঃ মানুহ সামাজিক প্ৰাণী৷ গতিকে
কেৱল ব্যক্তিৰ প্ৰয়োজন পূৰণৰ ধাৰণাৰে মূল্যবোধক বিচাৰ কৰিব নোৱাৰি৷ ব্যক্তিৰ
প্ৰয়োজন পূৰণ কৰা বস্তুক মূল্যবান নহয় বুলি ক’ব নোৱাৰি৷ কিন্তু ব্যক্তিৰ প্ৰয়োজন
পূৰণে যদি আনৰ অপকাৰ কৰে নাইবা সামাজিক জীৱনত অনিষ্ট সাধন কৰে, তেন্তে তেনে
কাৰ্যৰ কোনো ধৰণৰ মূল্য নাই৷ সেয়েহে মূল্যবোধক সামাজিক দৃষ্টিকোণৰ পৰা হে বিচাৰ
কৰা উচিত৷
৪। সহজ অৰ্থত মূল্যবোধ মানে কি?
উত্তৰঃ মূল্যবোধ হৈছে মানুহৰ জীৱনৰ
কিছুমান নিৰ্দেশিকতা নীতি৷ যিবোৰ মানুহৰ দৈহিক, মানসিক উন্নতি তথা সমাজৰ
কল্যাণৰ বাবে হিতকৰ৷ সমাজত প্ৰচলিত ধৰ্মীয় জীৱন, জীৱন দৰ্শন,
ৰাজনৈতিক আদৰ্শ, আচাৰ-ব্যৱহাৰ, দৈনন্দিন জীৱনৰ কাৰ্যপ্ৰণালী -এই সকলোবোৰক মূল্যবোধে সামৰি লয়৷ আকৌ
মূল্যবোধ সমূহ কোনো ব্যক্তিয়ে জন্মতে আহৰণ কৰি নাহে, ইয়াক
আয়ত্ত কৰে সামাজিক পৰিবেশতহে৷
৫। মনোবিজ্ঞানীসকলে শিশুৰ নৈতিক বিকাশৰ বিষয়ে
কেইটা আচৰণৰ কথা চিনাক্ত কৰিছে আৰু কি কি?
উত্তৰঃ মনোবিজ্ঞানীসকলে শিশুৰ নৈতিক
বিকাশৰ বিষয়ে চাৰিটা আচৰণৰ কথা চিনাক্ত কৰিছে আৰু সেইকেইটা হ’ল- পৰোপকাৰিতা, দায়িত্ববোধ,
নৈতিক স্বতন্ত্ৰতা আৰু যুক্তিনিষ্ঠতা৷
(গ) দীঘল প্ৰশ্নঃ(প্ৰতিটো প্ৰশ্নৰ
মূল্যাংক -৪ অথবা ৫)
১। আদৰ্শবাদী দাৰ্শনিকসকলৰ মতে আধ্যাত্মিক
মূল্যবোধ মানে কি? বুজাই
লিখা৷
উত্তৰঃ আধ্যাত্মিক মূল্যবোধে
বস্তুবাদী জগতৰ ওপৰত গুৰুত্ব নিদি মন বা আত্মাৰ বিকাশৰ ওপৰত গুৰুত্ব দিয়ে৷ মনৰ বা
আত্মাৰ বিকাশেহে মানুহক উচ্চ স্তৰলৈ লৈ যাব পাৰে আৰু প্ৰকৃত সুখৰ সন্ধান দিব পাৰে৷
আধ্যাত্মিক মূল্যবোধৰ লগত ধৰ্মীয় মূল্যবোধৰ সম্পৰ্ক আছে৷ আধ্যাত্মিক মূল্যবোধৰ
বিকাশ তেতিয়াই হয় যেতিয়া মানুহৰ মাজত প্ৰেম, সহযোগিতা, ভক্তি, সংযম, উদাৰতা আদি
গুণবোৰ বৃদ্ধি পায়৷ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱে কোৱাৰ দৰে- কুকুৰ শৃগাল গদৰ্ভৰো আত্মাৰাম,
সজানিয়া সবাকো পৰি কৰিবা প্ৰণাম৷
২। নন্দনতাত্বিক মূল্যবোধে কি কি বিষয় সামৰি লয়
চমুকৈ আলোচনা কৰা৷
উত্তৰঃ মানৱ জীৱনৰ তিনিটা মূল্যবোধ
হৈছে- সত্য, শিৱ আৰু সুন্দৰ৷ এই সুন্দৰ মূল্যবোধেই হৈছে নন্দনতাত্বিক মূল্যবোধ৷
নন্দনতাত্বিক সৌন্দৰ্যই মানুহক শান্তি প্ৰদান কৰে আৰু মানুহৰ জীৱনটো সুন্দৰ কৰি
তোলে৷ জীৱন্ত বা জড় সকলো বস্তুৰে নন্দনতাত্বিক মূল্যায়ণ নহ’ব পাৰে৷ মানুহৰ সকলো
কাৰ্য একে চকুৰে চালেও মনোযোগৰ বেলেগ বেলেগ বিন্দুৰ পৰা বেলেগ বেলেগ পৰ্যায়ত
মূল্যায়ণ হয়৷ গতিকে মনোযোগেই হৈছে নন্দনতাত্বিক মূল্যবোধৰ চাবিকাঠি৷
৩। চিৰন্তন মূল্যবোধ সম্পৰ্কে চমুকৈ বুজাই লিখা৷
উত্তৰঃ আদৰ্শবাদী দাৰ্শনিকসকলৰ মতে-
সত্যম, শিৱম আৰু সুন্দৰম এই তিনিটা চিৰন্তন মূল্যবোধ৷ চিৰন্তন মূল্যবোধ স্থায়ী
তথা অপৰিবৰ্ত্তনীয়৷ এই মূল্যবোধসমূহ সমাজত পূৰ্বৰে পৰা বিদ্যমান৷ মানুহৰ দায়িত্ব
হ’ল- কেৱল এইবোৰ আৱিষ্কাৰ কৰা বা উপলব্ধি কৰা৷ চিৰন্তন মূল্যবোধ ভাৰতীয় সমাজত
প্ৰাচীন কালৰে পৰাই আছে৷ আন কথাত ক’বলৈ গ’লে ভাৰতীয় সামাজিক জীৱন ব্যৱস্থা চিৰন্তন
মূল্যবোধৰ ওপৰত প্ৰতিষ্ঠিত৷
৪। নৈতিক মূল্যবোধৰ ধাৰণাই কি কি কথা সামৰি লয়
আলোচনা কৰা৷
উত্তৰঃ নৈতিক শব্দটোৰ ইংৰাজী
প্ৰতিশব্দ 'ম’ৰেল' শব্দটোৰ উৎপত্তি হৈছে লেটিন ভাষাৰ 'ম’ৰীজ' শব্দটোৰ পৰা৷ যাৰ অৰ্থ হৈছে আচাৰ-ব্যৱহাৰ আৰু
লোকাচাৰ৷ নৈতিকতাৰ লগত সামাজিক নীতি-নিয়ম আৰু আদৰ্শ জড়িত হৈ থাকে৷ মানুহে জন্ম লাভ
কৰিয়েই সামাজিক ধাৰণাসমূহ আয়ত্ত নকৰে৷ ক্ৰমে সামাজিক সংস্পৰ্শলৈ অহাৰ পিছত পৰিৱেশ
আৰু শিক্ষাৰ দ্বাৰা প্ৰভাৱিত হৈ সামাজিক নীতি-নিয়মসমূহ আয়ত্ত কৰে৷ কেৱল জন্মগত
প্ৰবৃত্তিসমূহে মানুহক সামাজিক জীৱ হিচাপে গঢ়ি তুলিব নোৱাৰে৷ ইয়াৰ বাবে মানুহক লাগে
উচ্চ মূল্যবোধ, উচ্চ আদৰ্শ আৰু মনোভাৱ৷ সংক্ষেপতে ক’বলৈ গ’লে
নৈতিকতাই সমাজৰ ৰীতি-নীতি মানি চলাটো বুজায়৷
৫। মূল্যবোধ সম্পৰ্কে তোমাৰ কি ধাৰণা তাক চমুকৈ
ব্যক্ত কৰা ৷
উত্তৰঃ মূল্যবোধ বুলিলে আমি এক উচ্চ
আদৰ্শাত্মক জীৱন প্ৰণালীক বুজোঁ যি জীৱন প্ৰণালীয়ে সামাজিক ন্যায়, সহযোগিতা,
পৰোপকাৰ, অহিংসা, সমতা,
সততা আদি গুণবোৰ বজাই ৰাখি শান্তিপূৰ্ণ জীৱন-যাপন কৰিবলৈ শিকায়৷
মানুহৰ জীৱনৰ কিছুমান নীতি, যিবোৰ মানুহৰ দৈহিক, মানসিক উন্নতি তথা সমাজ কল্যাণৰ বাবে হিতৰ বাবে সমাজত প্ৰচলিত ধৰ্মীয়
বিশ্বাস, জীৱন দৰ্শন, নৈতিক আদৰ্শ,
ৰাজনৈতিক আদৰ্শ, আচাৰ-ব্যৱহাৰ আদি সকলোবোৰ
মূল্যবোধে সামৰি লয়৷
অতিৰিক্ত
প্ৰশ্নোত্তৰঃঃ
উত্তৰঃ "মূল্যবোধ
শিক্ষা" পাঠটিৰ লেখক ড° দুলুমণি গোস্বামী।
২। সৌন্দৰ্যবোধ সম্পৰ্কে দাৰ্শনিক প্লেটোৱে
আগবঢ়োৱা তত্ত্বটো কি?
উত্তৰঃ সৌন্দৰ্যবোধ সম্পৰ্কে
দাৰ্শনিক প্লেটোৰ মতে, সকলো বস্তুৰে এক ঐশ্বৰিক সৌন্দৰ্য আছে৷ আমি মাথো ঐশ্বৰিক ধ্যান-ধাৰণাৰ
যোগেদি সেই সৌন্দৰ্য উপলব্ধি কৰিব লাগিব৷
৩। যুক্তিনিষ্ঠতা, পৰোপকাৰিতা, দায়িত্ববোধ, নৈতিক স্বতন্ত্ৰতা সম্পৰ্কে চমুকৈ বুজাই
লিখা ৷
উত্তৰঃ
যুক্তিনিষ্ঠতাঃ শিশুৱে সন্মুখীন হোৱা
বিভিন্ন পৰিৱেশ যুক্তিনিষ্ঠভাৱে বিচাৰ বিশ্লেষণ কৰা৷
পৰোপকাৰিতাঃ আনৰ সুখ-দুখৰ প্ৰতি
সহানুভূতিশীল হোৱা আৰু প্ৰয়োজন সাপেক্ষে সহায় কৰা৷
দায়িত্ববোধঃ সমাজত নিজৰ দায়িত্ব সম্পৰ্কে
সচেতন হোৱা আৰু নিজে কৰা কামৰ ভুল-ত্ৰুটিসমূহ স্বীকাৰ কৰা৷
নৈতিক স্বতন্ত্ৰতাঃ নিজস্বভাৱে কোনো এক নৈতিক
সিদ্ধান্ত লোৱাৰ ক্ষমতা৷ আনৰ লগত আলোচনা কৰিলেও এনে ধৰণৰ সিদ্ধান্তৰ সমস্ত দায়িত্ব
ব্যক্তিয়ে নিজে স্বীকাৰ কৰি লোৱাৰ মানসিকতা৷
৪। "ৰাষ্ট্ৰীয় শিক্ষা আৰু গৱেষণা
পৰিষদ" এ উল্লেখ কৰা ১০টা মূল্যবোধ কি কি?
উত্তৰঃ "ৰাষ্ট্ৰীয়
শিক্ষা আৰু গৱেষণা পৰিষদ" এ উল্লেখ কৰা ১০টা মূল্যবোধ - সংযম, সহানুভূতি, সহযোগিতা, অন্য
সংস্কৃতিৰ প্ৰতি শ্ৰদ্ধা, পৰিষ্কাৰ-পৰিচ্ছন্নতা, নম্ৰতা, মানৱতাবোধ, অহিংসা,
দেশপ্ৰেম আৰু সামাজিক দায়িত্ববোধ৷
যদি আপোনালোকে আমাৰ কাৰ্যসমূহক উৎসাহিত কৰিব বিচাৰে তেন্তে আমাৰ পোষ্টবোৰ বন্ধু-বান্ধৱীৰ সৈতে শ্বেয়াৰ কৰক
Post a Comment